IMG_1396_edited1.jpeg

SKOLAN

Skolan arbetar med att ta fram elevers och barns förmågor på bästa sätt. Genom att vi pedagoger skapar förutsättningar för ett utforskande arbetssätt så ger vi elever verktyg och strategier för att lösa problem. För detta gäller optimala förutsättningar för barns trivsel, utveckling och inlärning.

En skola med mycket naturpedagogik, individualiserad och upplevelsebaserad undervisning, där vi ser dig tro på dig själv och dina förmågor.
Vi är väldigt måna om att barnen ska trivas och lyckas utifrån sina förutsättningar, kort sagt behandlar vi alla olika.
Vi tror också på att alla barn kan, ibland tar det bara lite längre tid och längs en krokigare stig. Barn är inte, de blir.

Självklart lyder vi under samma läroplan som den kommunala skolan!

EN DAG PÅ EDSELE FRISKOLA

Mellan klockan 7.00-7:50 är det frukostbuffé. Här får barnen möjlighet att med stöd av pedagogen laga sin egen frukost. Detta för att stärka sig själva och bli mer delaktiga.

Varje morgon 8:20 startar barn och pedagoger dagen med morgongymnastik ute på skolgården.

Vi ger eleverna chansen att planera och träna på att leda en grupp till musik. Vi vill ge barnen en frisk start för att möta den lärorika dagen.

De första skolåren får du möta och lära dig skriva och läsa med våran duktiga pedagog Emilia. Hon har jobbat som lärare hos oss sedan 2022.
Efter att Emilia guidat dig klart de första tre skolåren kommer du till Linda och Christian. Christian har jobbat hos oss under många år och är lite alltiallo! - resurs, IT ansvar, teknik och slöjdlärare. Linda började jobba hos oss 2023 och är legitimerad lärare med många års erfarenhet både inom skola, vård och omsorg.

När skolan är slut finns fritids som har mycket fokus på utomhusaktiviteter. Här finns även en gymnastiksal att aktivera sig i. Aktiviteterna styrs oftast efter barnens intressen och mål. På måndagar erbjuder vi läxhjälp till alla elever som vill och behöver. Ibland kan det vara svårt som förälder att hinna med vardagspusslet och då är vi gärna behjälpliga med barnen läxor.

​

När kvällen kommer får de barn/elever som går på nattis äta middag som vår restaurang lagat. Här erbjuds läxhjälp och omsorg efter barnens intressen och behov. Vissa barn tycker om att baka, så en kvällsaktivitet i köket är inte helt ovanlig.

A79E7E28-F53F-4585-9676-5E8EADA72FB5.JPG

Vi är inte rädda att utföra vår verksamhet utanför skolbyggnaden, så länge vi följer vår läroplan.

Vi har naturen som klassrum!

På vår restaurang får barnen/eleverna en naturlig kontakt med byn och dess lunchgäster. Det bildas en delaktighet, vilket leder till att de bjuder in oss till lärorika platser och tillfällen.

Vi har naturen runt knutarna. För kunskaper om världens djur tar vi hjälp av bland annat böcker, IT och film. Vi har också haft jägare på besök med nyskjuten björn. Sådana tillfällen ger oss möjlighet till en levande lektion om djuren i våra skogar

Det är en liten skola – och vi får ditt barn att trivas.

Kommunikationen med föräldrar anser vi vara viktig eftersom vägarna till förändring och utveckling då blir kortare. Vi ser barnet och deras förutsättningar tydligare. Vi har alltid en föräldrarepresentant i styrelsen, men vi vill gärna ha in flera! Skulle du vara intresserad av detta så skicka gärna ett mail till ledning@edselefriskola.com.

msedge_2022-10-14_18-43-01.png

Mattias

Fritidsansvarig och resurs i skolan. Har sina rötter i södra Sverige men flyttade norrut för några år sedan. En erfaren fritidsledare som uppskattas av både elever och pedagoger.

mattias@edselefriskola.com

christian_edited2.jpeg

Christian

Jobbar i 4-5an och
har jobbat hos oss sedan 2015.

Christian har jobbat i olika konstellationer på skolan, allt från busschaufför till mentor, en riktig allt-i-allo som stöttar och hjälper både elever och pedagoger.

christian@edselefriskola.com

IMG_5461.jpeg

Isak

Legitimerad grundskollärare för åk. F-
6. Mentor för åk. 4-6. Hemvändaren som själv gick på denna skolan som liten! Isak har jobbat som lärare i Malmö sedan han blev nyexaminerad för tre år sedan, men att jobba i skolan i olika konstellationer har han gjort i över 10år.

isak@edselefriskola.com

IMG_20230314_161453_01.jpg

Emilia

Legitimerad grundskollärare för åk. F-6. Mentor för åk. F-3. Har jobbat hos oss sedan 2022. På sidan av arbetet så är Emilia yogainstruktör och syns ofta i dessa sammanhang! Hennes pedagogiska kunskaper sträcker sig långt.

emilia@edselefriskola.com

VI SOM JOBBAR HÄR

cissel_edited.jpg

Cissel

Skolchef

Vikarierande skolchef för Ronnie, har jobbat som resurs i skola/förskola sedan 2020. webbsida, personal och ekonomiansvarig.

ledning@edselefriskola.com

ledning_edited.jpg

Pernilla

Biträdande rektor för förskola

Hon är idag lärare vid Linnéuniversitetet i Växjö och har under 2022/23 varit rektor i Edsele friskola. Denna termin kommer hon att sitta som biträdande rektor för förskola.
ledning@edselefriskola.com